Gorovja / Julijske Alpe / Bovški Gamsovec / Aljažev dom v Vratih - Bovški Gamsovec (čez Sovatno)

Aljažev dom v Vratih - Bovški Gamsovec (čez Sovatno)

Izhodišče: Aljažev dom v Vratih (1015 m)
Ime poti: čez Sovatno
Zahtevnost: zahtevna označena pot
Zemljevid: TNP 1 : 50.000
Priporočena oprema (poletje): čelada, komplet za samovarovanje
Priporočena oprema (zima): čelada, komplet za samovarovanje, cepin, dereze
Gorenjsko avtocesto zapustimo na izvozu Hrušica in cesti naprej sledimo v smeri Kranjske Gore. Le malo pred vasjo Dovje pa se z glavne ceste v levo odcepi cesta, ki pelje v Mojstrano (Vrata, Kot in Krmo). Cesti naprej sledimo v smeri doline Vrata in se po njej peljemo do velikega parkirišča v bližini Aljaževega doma.
S parkirišča nadaljujemo po makadamski cesti, ki nas po 3 minutah hoje pripelje do razpotja pri Aljaževem domu. Nadaljujemo naravnost v smeri Triglava, Luknje in Pogačnikovega doma (desno Škrlatica) po široki poti, ki gre za kapelico (na desni strani) in Aljaževim dom (na levi strani) v pas gozda. Široka turistično - sprehajalna pot pa nas mimo zimskega bivaka pripelje iz gozda, kjer pred seboj zagledamo znamenit klin (spomenik posvečen padlim partizanom gornikom). Nadaljujemo naravnost (levo Tominškova pot) po poti, ki se vrne v gozd in nas pripelje na naslednje razpotje. Nadaljujemo desno v smeri Pogačnikovega doma (naravnost pot čez Prag in Luknja) po poti, ki se začne strmeje vzpenjati skozi gozd. Zmerno strma pot nas na višini 1300m pripelje do prijetnega studenčka, kjer se lahko osvežimo. Strmina nato postopoma popušča in pot nas pripelje iz gozda na z grmičevjem porasla pobočja, kjer se levo odcepi pot k bivaku pod Luknjo. Pot naprej se obrne rahlo proti desni in se sprva zložno vzpenja po travnatih pobočjih pod Sovatno. Strmina poti pa se naprej hitro stopnjuje in pot kmalu postane zelo strma. Pot čez Sovatno je na nekaj mestih rahlo izpostavljena, a v suhem ni večje nevarnosti. Ko premagamo strm travnat skok nas pot pripelje na grušč. Sledi naporen vzpon po grušču do prijaznejših pobočij pod Bovškim Gamsovcem. Tu lahko na travnikih in stenah omenjenega vrha pogosto opazujemo trop kozorogov, ki se obiskovalcem povsem približajo. Pot naprej se počasi vzpenja in nas pripelje na Dovška vrata, kjer je razpotje.
Nadaljujemo levo v smeri Bovškega Gamsovca, naravnost pelje pot proti Pogačnikovem domu, desno pa proti Križu in Stenarju. Pot se od razpotja najprej zmerno vzpenja po skalnatem terenu nato pa zavije rahlo v desno in postane nekoliko zahtevnejša. Nekajkrat ob jeklenici prečimo precej strma pobočja, nato pa zavijemo rahlo v levo in se strmo vzpenjamo s pomočjo klinov in jeklenic. Malo pod vrhom se nam z leve strani priključi še pot z Luknje in sledi samo še nekaj metrov vzpona do razglednega vrha.
Vrata - Dovška vrata 4:00, Dovška vrata - Bovški Gamsovec 0:45.
zemljevid poti - Bovški Gamsovec
Ob poti: Dovška vrata (2180m)
Priporočamo: izleti z istega izhodišča, podobni izleti, vpisna knjiga
Aljažev dom v Vratih - Bovški Gamsovec1
Aljažev dom v Vratih - Bovški Gamsovec48
Aljažev dom v Vratih - Bovški Gamsovec49
Aljažev dom v Vratih - Bovški Gamsovec50
Diskusija o izletu Aljažev dom v Vratih - Bovški Gamsovec (čez Sovatno)
Nacek26. 08. 2009
Včeraj smo s kolegi šli po tej poti na Bovški gamsovec in smo bili za trud še kako poplačani. Vidi se res ogromno - Triglav s severno steno (lepšega pogleda nanj verjetno res ni), Razor, Prisank, Mangart, Jalovec, Trenta,...

Pot je kar zahtevna, ker zelo hitro pridobvaš na višini, markacije so nekoliko slabše označene le pri zadnjem delu vzpona, ampak se težko zgubiš.

Bi pa za na pot priporočil le tistim, ki nimajo problemov glede prepadov, ker jih proti koncu čedalje več, je pa res da je tam dobro zavarovana pot.

Bovški gamsovec je dober cilj tudi zato, ker dejansko ni nobene gneče, pa še marsikaj vidiš - od svizcev, kozorogov, planik, etc.
maremarcus9. 07. 2010
Na včerajšnji dan je pot kopna, lepo označena,zajle držijo in klini so dobri.
Bojan_A9. 07. 2010
Danes sem ga obiskal še jaz in lahko potrdim da je pot kopna in nepoškodovana. Strinjam se pa tudi da je razgled izjemen, sploh na Triglav čez Vrata in na Kriške pode.
trilko9. 08. 2010
Čez vikend so markacisti napeljevali nove jeklenice, predvidevam da je šlo za menjavo starih.

Pot je res lepo varovana, čeprav se na trenutke lahko zašibijo kolena ob pogledu na prepadne stene. Razgled na vrhu pa je res božanski.
sabina196725. 08. 2011
Že dolgo skrita želja, da se srečam s steno in klini, se mi je včeraj izpolnila na Bovškem Gamsovcunasmeh. Pot čez Sovatno je res strma že od samega začetka, vendar pa si za vsak korak poplačan s čudovitimi razgledi. Še tisti kanček strahu, kako bo v steni se je razblinil, ker sem ob sebi imela čudovitega prijatelja, ki mi je pomagal na vsakem korakuzadrega. Res se zašibijo kolega ob pogledih na prepadne steneeek, vendar pa je pot res dobro varovana, tako da si tudi te poglede lahko brez skrbi privoščiš. Na vrhu zadovoljna z uspehom uživam v prečudovitih razgledih na našega očaka z ene strani, kot tudi na Jalovec in Mangart, pa Križ in Stenar, ki pa bosta na vrsti ob naslednji priložnosticool. Za pot nazaj pa sva izbrala Luknjo, saj je spust po melišču mnogo bolj prijeten. In ni nama bilo žal, saj sva ob poti naletela na družinico kozorogov, ki je počivala v poletni pripeki, in tudi šopek planik naju je razveselil ob poti. Prečudovit dan je bil, polen lepih in novih izkušenj.
mukl20. 07. 2012
Obiskali smo ga v torek, 17.7.2012 in se odločili za pot iz Vrat čez Sovatno in hvalabogu, da obstaja tale stran kjer lahko malce pogledaš kaj pišejo ljudje o raznih smereh in poteh.
Torej, resnično kakor pravi opis, je to ena izmed lepših tur v mojem hribovsko-pohodniškem stažu, takega pogleda na severno triglavsko steno res ni nikjer in imaš jo cel čas kot na dlani. Videli smo tudi kozoroge, ki smo se jim praktično popolnoma približali.
V kolikor se kdo sprašuje glede uporabe SVK in čelade, jah, to je stvar posameznika, se pa popolnoma strinjam z uporabnikom "trilkom", da se na trenutke, kljub dobrem varovanju poti, lahko ob pogledih na prepadne strmine, zašibijo kolena. Da skrajšam, če bi imel SVK in čelado seboj, bi ju nataknil, nista pa nujno potrebna!
Vsem, ki kolebajo po kateri poti gor in dol pa res toplo priporočam, da se povzpnete čez Sovatno, kajti čez Luknjo je melišče in greš dva koraka naprej in tri nazaj. Ta pot čez Luknjo je morda primerna za spust, pa še to ne preveč, ker nabijaš tisto melišče in potem kamenje tako, da komaj čakaš, da je vsega konec, klinc, tako pač je nasmeh
jprim20. 07. 2012
No, Luknja pa ni tako hudo, samo prav moraš postavit korak pa gre.
LP!
matjazt29. 07. 2012
Z ženo sva se po mnenjih na forumih odločila, da greva čez Sovatno gor in Luknjo dol. Ni nama bilo žal, vendar je tudi spust po melišču zelo zoprn. Tako da je to stvar "okusa" in vsakega posameznika. Sva pa obisk Gamsovca razširila z obiskom Križa ter Kriških podov. Torej: Sovatna, Križ, Pogačnikov dom, Bovški Gamsovec, Luknja. Tura je bila res odlična in ena izmed najlepših, ki sva jih kdaj naredila. Res enkratni razgledi, tudi midva sva videla kozoroge, nekaj gamsov, enega gada, svizcev pa ne zavijanje z očmi. Pot iz Dovških vrat na Gamsovec je nekje res zelo izpostavljena, pogled na prepade je lahko za marsikoga strašljiv in vrtoglav. Ampak ni panike. Štart iz Vrat ob 5:45, vrnila sva se ob 16h.
_sandra_13. 08. 2012
no jaz sem pa včeraj ubrala ravno obratno pot, čez Luknjo gor in čez Sovatno dol, pa je bilo čisto ok nasmeh razgledi na vrhu Bovškega Gamsovca lepi, Triglav pa je s te strani še najlepši, vsaj zame mežikanje
borlepadrino29. 08. 2015
podal sem čez sovatno na bovški gamsovec s psom.pot ki vodi čez sovatno na bovška vrata je lepo urejena,lepo vijuga in je povsem varna.po mojem ni neke ekstremne strmine.razgled iz gamsovca je bil enkraten kot so potrdili "bratje" planinci.videlo se je do grossloknerja, kaj po mnenju starejših je prava redkost.psu se je zataknilo kakih deset minut pod vrhom pred in po "ozini".malo sem mu pogagal da je našel prave poličke in za je veselo tekal po gamsovcu.pes ima 20kg če imate psa ki ga ne morete dvigniti potem pot ni primerna za vas.nazaj sem šel čez luknjk.pot je v obupnem stanju.polno je kamenja na poti,ki moti miren in varen korak.po luknji pa je še meljišče nakar pa še neki veliki kamni.pot odsvetujem bodisi navkreber kot navzol.tu pa pes v obe smeri ne bi imel nobenega problema.cela pot je ispostavjena soncu.gamsovec neopisen in enkraten luknja pa čim prej za pozabit
potreboval sem slabih 6 ur,imam pa solidno kondicijo.tabele pretiravajo za na kriške pode.
Robie25. 07. 2016
V soboto preko Sovatne na Bovški Gamsovec in nazaj skozi Luknjo. Lepa urejena in markirana pot, varovala kjer morajo biti, čelada obvezna, samovarovalni komplet pa je ostal v nahrbtniku. Dodal bi samo, da je treba vodo nesti s sabo iz doline - vir vode na 1300 metrih, ki je omenjen je zelo slab / bolj kapljanje vode in samo točenje ni možno oziroma bi trajaloooo. Od parkirišča v Vratih do vrha pa se ob zmerni hoji brez težav pride v štirih urah.
Enka14. 06. 2017
Ali je pot res na vseh izpostavljenih delih varovana? Tako kot recimo Hanzova na M. Mojstrovko?
Smetar15. 06. 2017
Če si opravila Hanzovo na M. Mojstrovko mislim, da ne boš imela težav s B. Gamsovcem...
Enka15. 06. 2017
S Hanzovo nisem imela težav, ker je res odlično varovana na prav vseh izpostavljenih delih. Zato sprašujem. Ker sicer, če ni zavarovano, se mi na takšnih delih poti rada zatresejo kolena zadrega.
Smetar15. 06. 2017
Meni se zdi na B. Gamsovec dobro varovana in mislim, da ne bo težav nasmeh
el rocco17. 07. 2019
Prejšnji konec tedna, sva z ženo naredila krožno turo Gamsovec, Križ in Stenar. Na Gamsovca sva se povzpela direktno iz Vrat preko Sovatne, vendar mi je bilo kar malo žal, da se nisva odločila čez Luknjo. Pot čez Sovatno mi je namreč dokaj zoprna, čeprav je pa res, da vzpenjaš se pa nadvse hitro. Kar se tiče dostopa na vrh, je od razpotja nad Sovatno še 45 minut zmernega vzpona. Pot je zadnjih 20 minut kar izpostavljena, vendar po moji oceni zadosti dobro varovana, da se brez furje da priti povsem varno na vrh.
John17. 07. 2019
Pot iz Vrat preko Luknje na Gamsovec ni primerljiva s Hanzovo na Malo Mojstrovko kar se težavnosti in izpostavljenosti tiče. Pazljivost in fokus pa kjerkoli nikoli ni odveč. Po mojem skromnem nasmeh mnenju je še najbolj "neugodno" prečenje nekaj strmih travnatih pobočij.
cajer12. 07. 2020
Danes smo opisano pot uporabili za sestop z Bovškega Gamsovca.

Na poti iz Dovških vratc proti dolini naletimo na skupino starejših gospodov in gospa (cca. 60-70 let), ki so se vidno matrali z vzponom po delu z jeklenicami. Odločili so se za počitek na dnu manjše grape (slika 32), nakar je eden izmed pohodnikov nad njimi sprožil večjo skalo, ki je letela proti njim. Samo stali so jo in jo gledali, kako leti proti njim. Imeli so torej čas za umik, pa niso vedeli zase zmeden. Nahrbtnike so imeli na tleh, nekateri brez čelad, reakcijski čas nekaj sekund. V glavnem, ne počivajte v grapah, ker ste izpostavljeni padajočemu kamenju, sploh če gre po vrhu grape obljudena pot.
J.P.22. 08. 2021 13:40:58
V soboto smo izbrali krožno pot preko Sovatne na Gamsovec nato pa na Stenar in Križ ter preko Bivaka IV nazaj v Vrata. Obratna smer je seveda tudi varijanta sam je pot preko Sovatne bila zame kar zadetek. Se je izkazala kot bolj zanimiva in razgibana kot Vrata-Bivak IV. Drugače je celotna pot brez posebnosti, lepo sledljiva, narava prečudovita, kozorogi so bili naši vodniki in so korakali pred nami... Lp
garmont23. 08. 2021 05:29:08
Tadej, čas od Dovških vrat do vrha ni 1.45 ure, ampak 45 minut.nasmeh
Tadej23. 08. 2021 07:10:37
Hvala za opozorilo, sem popravil.
Meta-meta 8. 07. 2023 20:42:52
Včeraj sva se tudi midva podala po tej poti. Popoldan po službi najprej do doma na Kriških podih (cca. 3,5h zmerne hoje; oznake so malo napihnjene). Prišla še pravi čas. Prespala. Zjutraj pa na Križ, bovški gamsovec in čez Luknjo nazaj. Ker ne maram prepadnih delov me je malo stiskalo če bo šlo, ampak je ok. Priznam da sem bila pošteno proti steni nagnjena nasmeh. Drugače mi je bilo osebno manj prepadno proti luknji dol, kot mi je bilo od sedla gor. 2 prepadni grapi bi res lahko dobili jeklenico, da bi človek malo lažje zadihal nasmeh. Celostno top lepa tura, polna čudovitega rastlinja, gamsi, kozorogi, svizci, razgledi noro lepi.... Ena lepših tur.
MiT-IM9. 04. 2024 21:23:30
Hojla. Že dolgo me vleče na Bovški Gamsovec a imam malo "težav s prepadi", malo. Sem fotograf in "moram gor" fotografirat planine in živali. Zanima me kako je na izpostavljenih prepadnih delih, ali je tam "zajla", da se pripneš ali ne. Če je potem ni problem, drugače pa ne vem. Hvala za pomoč.
Hammond10. 04. 2024 06:59:26
Najemi gorskega vodnika in boš brez skrbi.
Po Hodnik10. 04. 2024 10:08:14
Zajl ni veliko, parkrat je kar izpostavljeno. Raje z vodnikom, kot je napisal Hammond.
maartin10. 04. 2024 11:45:33
Vseeno pa velja tudi opozoriti, da živali na Bolškem Gamsovcu vsakič ne boš srečal, tako da ne hodit gor s prevelikimi pričakovanji. Je pa zato vsakič še toliko bolj spektakularno, ko pozirajo.