Divji dnevi slavili na 19. Festivalu gorniškega filma
20.02.2025
Divji dnevi slavili na 19. Festivalu gorniškega filma, najboljši kratki film slovenski Trnki, role in resničnost na Soči.
Zmagovalec 19. Festivala gorniškega filma je francoski film Guignarda Yohana Divji dnevi, odličen primerek pustolovskega filma, ki v današnjih časih žal postaja prava redkost. Poleg glavne nagrade mesta Domžale je festivalska žirija med 32 filmi v tekmovalnem programu nagradila tudi najboljše v posameznih kategorijah: najboljši alpinistični film je poljski Wanda Rutkiewicz: zadnja odprava, najboljši plezalni ameriški Slediti srcu, najboljši film o gorah, športu in avanturi francosko-argentinsko-čilenski Pachamama, najboljši film o gorski naravi in kulturi švedski Moja Švedska: divjina v primežu sprememb, najboljši kratki film pa slovenski film Trnki, role in resničnost na Soči Rožleta Bregarja in Roka Rozmana. Nagrajeni filmi bodo v petek, 21. februarja, na ogled v Radovljici in Ljubljani, kjer bodo svoje zgodbe delili še Marija in Andrej Štremfelj, članice himalajske odprave Lalung I Ana Baumgartner, Urša Kešar in Patricija Verdev ter Iztok Tomazin in Tomo Virk, v soboto, 22. februarja, pa še v Mestnem kinu Domžale.
Glavno nagrado mesta Domžale je letos osvojil francoski celovečerni film Divji dnevi Guignarda Yohana. "Petdesetdnevna pustolovščina v arktičnih predelih Aljaske, hoja, smučanje in plezanje, nazadnje pa veslanje nazaj do prestolnice te zvezne države. Štirje prijatelji iz Francije so se podviga lotili brez vsakršne zunanje pomoči, spotoma pa so stopili še na vrh Denalija in Mt. Wittakerja. Resnična avantura, posneta z obilico humorja, pri kateri dodobra spoznamo vse štiri protagoniste in njihova pristna čustva. Odličen primerek pustolovskega filma, ki v današnjih časih žal postaja prava redkost," je svojo odločitev pojasnila festivalska žirija, ki so jo sestavljali bolgarska novinarka in plezalka Tanya Ivanova, slovenska publicistka in filmska ustvarjalka Mojca Volkar Trobevšek ter švicarski režiser in alpinist Fulvio Mariani.
Najboljši alpinistični film je poljski film Wanda Rutkiewicz: zadnja odprava Elize Kubarske o legendarni poljski alpinistki, "poglobljen ter nadvse privlačen portret ženske, ki je premikala meje mogočega. Kubarska nam predstavi kompleksno osebnost Wande Rutkiewicz, njena zapuščina in skrivnostnost, ki jo še danes obdaja, pa s pomočjo njenega filma ostajata še kako živi". Za najboljši plezalni film na letošnjem festivalu je žirija izbrala ameriški film Slediti srcu, v katerem režiser Andrea Cossu spremlja japonskega plezalca Sachija Ammo: "S svojo mirno filozofijo nam predstavi svoj pogled na plezanje, ki je v njegovem primeru na trenutke zares napeto, režiser pa s pomočjo izvrstnih posnetkov ter prefinjeno uporabo zvokov, glasbe in minimalističnih trenutkov poskrbi, da začutimo nevarnost Sachijevega plezanja, vendar brez nepotrebnega pretiravanja."
V kategoriji gore, šport in avantura je slavil francosko-argentinsko-čilenski film Yannicka Boissenota Pachamama, deskarsko-smučarska pustolovščina v Patagoniji, v katerem nam režiser "s pomočjo elegantne fotografije predstavi zgodbo treh pustolovcev v deželi, ki še vedno zahteva določeno mero raziskovalnega duha in kjer je še vedno moč doživeti pristno avanturo". Nagrado za najboljši film o gorski naravi in kulturi je prejel švedski film Moja Švedska: divjina v primežu sprememb Zoltána Töröka, ki "navduši z neverjetnimi posnetki švedske narave in divjih živali v vseh letnih časih", v njem pa spremljamo avtorja in njegovo družino na dolgem popotovanju, na katerem raziskujejo spreminjajočo pokrajino, podnebne spremembe, pa tudi naravno evolucijo odnosov znotraj njihove družine.
Nagrado za najboljši kratki film je prejel slovenski film režiserja Rožleta Bregarja in scenarista Roka Rozmana Trnki, role in resničnost na Soči, v katerem ekipa kajakašev zamenja vesla za ribiške palice in na ta način spoznava reko Sočo. "Zabaven in izviren prikaz izleta na reki Soči. Sijajno posnet film o prijateljih, ki lovijo postrvi, je začinjen z obilico humorja, prežet s prijetnim vzdušjem in poln naravnih lepot," je zapisala žirija in z odločitvijo prijetno presenetila ustvarjalno ekipo, staro znanko festivala. Pred dvema letoma je zmagal Bregarjev film Ena za reko: zgodba Save, na 13. Festivalu gorniškega filma je mladi režiser za film Nepoškodovane prejel častno pohvalo žirije v kategoriji gorska narava in kultura, leto prej pa prepričal žirijo, da je glavno nagrado mesta Domžale namenila filmu Zadnji ledeni lovci, ki sta ga ustvarila z Juretom Breceljnikom. Rožle Bregar in Rok Rozman sta na letošnjem festivalu predstavila tudi veslaški vodnik Soča od izvira do morja.
"Presenečeni smo in zelo veseli nagrade za najboljši kratki film na 19. Festivalu gorniškega filma. Danes, ko so filmi večinoma narejeni po istem kopitu, je naš narejen zunaj okvirov in zato verjetno izstopa. Vse je prikazano zelo humorno, kar je občinstvu všeč, da se nasmeje in zabava, v ozadju pa je še vedno resno sporočilo. Film Trnki, role in resničnost na Soči je del nekakšne nadaljevanke, v kateri vedno nastopa ista četverica. V tem filmu so se s kajaki podali po Soči in se preizkusili v muharjenju, pokazali, kako ljubezen do reke vodi v globlje razumevanje in spoštovanje okolja, ter poudarili trajnostni ribolov, ohranjanje avtohtonih vrst in vpliv človekovih dejanj na naravo. Lani smo na raftih opozarjali na izginotje sulca v Savi kot posledici gradnje jezov, tretji, prihajajoči film pa se dogaja na Krki," je pojasnil Rožle Bregar in napovedal nov projekt: "To so kratki filmi, ki jih ustvarjamo z zavodom Leeway Collective; z isto ekipo smo naredili tudi filma Eno za reko: Zgodba Save in Nepoškodovane. Končno smo dobili tudi sredstva Slovenskega filmskega sklada, da začnemo snemati celovečerni dokumentarni film o reki Soči - z glavno tematiko, kako so v sedemdesetih letih hoteli zajeziti zgornji del Soče, kar je na srečo ustavila organizacija študentov in ta del še do danes ni zajezen - sicer ne bi bila tako lepa in je ne bi občudoval ves svet."
Žirija je podelila tudi častne pohvale alpinističnemu filmu Nuptse: dotik neotipljivega (Clouzeau Hugo, Francija), ki poudarja vrednote alpinizma, zaupanje v samega sebe in plezalnega partnerja ter moč volje, plezalnemu filmu Cumbira II (Mateo Barrenengoa, Angola), ki z izjemno občutljivostjo pokaže, kaj se zgodi v revni angolski vasici, ko otroci spoznajo plezanje, v kategoriji gorska narava in kultura pa filmu Zavojevalci Everesta (Jean-Michel Jorda, Španija), ki odkrito kaže skrajnost komercialnega alpinizma, ki sebično uničuje sanje mnogih generacij alpinistov, za seboj pa pušča veliko onesnaženje.
Odprtje festivala s projekcijo filma o Wandi Rutkiewicz je z obiskom počastila poljska režiserka Eliza Kubarska, kolumbijski film Bojevnice pa sta med gledalce pospremila režiserja María Alejandra Rubio in Thomas Palmer. Poleg kakovostnih filmov so 19. Festivalu gorniškega filma s svojimi zgodbami z veliko začetnico dali pečat tudi predavatelji: ameriški alpinist in prejemnik zlatega cepina Jackson Marvell, slovaška plezalka Miška Izakovičová, alpinistične legende Mojstranške veverice, Alenka Klinar s svojim knjižnim prvencem, Matjaž Jeran z družinskim trekingom po Pakistanu in Ladislav Jirásko z zgodbo o Češki koči.
Predzadnji festivalski dan, v petek, 21. februarja, bo v Cankarjevem domu v Ljubljani še predavanje o odmevni himalajski odpravi Lalung I, na kateri so Ana Baumgartner, Urša Kešar, Anja Petek in Patricija Verdev spisale zgodbo o pogumu, skupinski moči in navdihujočem duhu ženskega alpinizma, Marija in Andrej Štremfelj bosta slikovito podoživela Veliko himalajsko pot, ki sta jo opisala v knjigi Moč noči je v svetlobi zvezd, alpinistično-literarna naveza Iztok Tomazin in Tomo Virk pa bo predstavila knjigo Naveza.
Projekcije nagrajenih filmov 19. Festivala gorniškega filma
Cankarjev dom, LJUBLJANA
petek, 21. februar 2025
18.00 Linhartova dvorana: Trnki, role in resničnost na Soči, Slediti srcu, Pachamama
20.00 Kosovelova dvorana: Divji dnevi
Linhartova dvorana, RADOVLJICA
petek, 21. februar 2025
18.00 Pachamama, Moja Švedska: divjina v primežu sprememb
20.00 Slediti srcu, Nuptse: dotik neotipljivega
Mestni kino DOMŽALE
sobota, 22. februar 2025
18.00 Wanda Rutkiewicz: zadnja odprava
20.00 Divji dnevi